tisdag 4 oktober 2011

Fotokurs!

Med fyra lektioner inom fotografering i ett rasande tempo avklarade känner jag att inköpet av en systemkamera var ett riktigt bra beslut! För exakt en vecka sedan var jag lite osäker & kameran & jag förstod inte varandra riktigt men numera har vi byggt upp en väldigt god relation, nu förstår vi varandra ;)

I måndags, första lektionen, var fokus på att lära känna kameran & dess olika inställningar. Många begrepp sattes på plats & helt plötsligt så förstod jag lite mer om ISO, aperture & slutartid! Vår andra lektion var i lördags & då träffades vi klockan 8.30 i en av Singapores vackra parker för att fotografera i naturligt ljus. Dock ville inte vädergudarna att vi skulle göra detta då ett regnoväder drog in över oss innan modellen ens hade kommit på plats. Det enda vi kunde göra var att åka till studion & fota i studioljus istället. Efter halva passet hade regnovädret dragit förbi så då kunde vi ge oss ut i en annan park & foto dagens modell i naturligt ljus. Kan berätta att jag var helt slut efter denna lektion, så trött att det fick bli en powernap på eftermiddagen, inget annat alternativ fanns. Tredje lektionen, igår söndag eftermiddag, spenderade vi inne i studion med en ny modell att fota i studioljus. Kursens sista lektionen var ikväll & denna berörde det fortsatta arbetet som kommer efter det att fotot är taget. Det vill säga hur man arbetar vidare med ett foto, så kallad post production. Vi fick en snabbkurs i hur man kan förstärka en bild i ett bildhanteringsprogram exempelvis photoshop, aperture eller lightroom. Jag har dock inte hunnit ge mig i kast med "projekt förändring" än men vill i alla fall visa några bilder som jag tagit under kursens gång!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar