onsdag 15 augusti 2012

Kulturella skillnader =)

På flygplatsen i Manado plockades vi upp av resortens chaufför (tillika " the lead-singer" ;) i The Cobra Band, resortens egna live band) ! En supertrevlig kille vid namn Freddie som spred glädje omkring sig. Under våra resor till & från resorten berättade han för oss om livet i Manado & Bunaken. En sak som blev väldigt intressant & som visade på vilka olika kulturer, i detta fall främst matkulturer, vi kommer ifrån var när han under hemfärden berättade att de just denna dag firade "Thanksgiving day" hemma i hans lilla by. Han berättade att hans fru under dagen skulle laga "d***" & såg mycket nöjd ut. Jag hörde inte riktigt vad han sa men då jag trodde att han sa anka sa jag: -Åh vad trevligt! Då fick jag en lite frågande blick från J som viskade till mig: -Vad var det de skulle äta? Jag blir lite osäker & frågar igen vad det var de skulle bjuda på & då kom det riktiga svarer: -DOG! Hmmm, jaha, det stod alltså hund på menyn hemma hos dem denna kväll...eftersom jag aldrig har & troligtvis aldrig kommer att äta detta, (i alla fall inte i medvetet tillstånd) blev jag lite nyfiken & frågade om han kunde beskriva hur detta kött smakar. Då, helt otippat (i alla fall för mig), svarar han - Taste like horse! Jaha, ja det gjorde ju inte mig så mycket klokare då hästkött inte heller är något som vi så ofta har på vår meny här hemma :) Det väntade svaret i mitt huvud hade varit fågel eller oxkött, men, men även om jag inte blev så mycket klokare på hur hundkött smakar så blev jag i alla fall påmind om alla världens spännande kulturer & relogioner som påverkar våra sätt att leva & att vara!

Happy thanksgiving Freddie and thank you for everything! 

2 kommentarer:

  1. Ibland är det tur att man inte vet allt!! Det låter som om "utflykt" var himla lyckad - ska bli jättespännande att höra mer.

    SvaraRadera
  2. Ja, ibland går bara inte nyfikenheten att stoppa...men men nu är vi i alla fall en vetskap rikare =)

    SvaraRadera