onsdag 23 maj 2012

Första dagarna i Peking!

Nu har vi alltså åter kommit hem till vår trygga vrå igen efter en kulturellt laddad, upplevelserik & spännande resa! Vi resa denna gång gick alltså till landet Kina & närmare bestämt dess huvudstad Peking. En stad bland annat känd för Himmelska fridens torg, Pekinganka & Kinesiska muren. Staden har en befolkning på ungefär 19 miljoner individer, Kinas folkrikaste stad!
Vi åkte till Peking för att få en kulturell upplevelse & eftersom vi visste att staden var stor, engelskan inte var självklar & trafiken ibland kunde upplevas lite smått kaotisk valde vi att boka ett färdigt paket med guide & chaufför som tog hand om oss varje dag. Vi bokade ett paket med 4 dagar & 3 nätter som vi spenderade på ett trevligt hotell som hette Sunworld Beijing.

Vi landade på eftermiddagen på Pekings internationella flygplats. Där möttes vi av vår guide som tog oss till hotellet & därefter tilbringade vi aftonen på tu man hand.

På söndagmorgonen möttes vi i lobbyn efter frukost & under denna andra dag i Peking fick vi uppleva enormt många saker. Vi besökte Himmelska Fridens Torg, Förbjudna Staden, Himmelska Palatset, pärltillverkningsbutik, sidentillverkningsaffär... På kvällen gick vi på en Kung Fu Show som följdes av en underbar Pekinganka-middag!

På Himmelska Fridens Torg!

På väg in i Den Förbjudna Staden!

Vackert målade inslag på byggnaderna såg vi överallt!

....& denna korsning av drake och sköldpadda vaktade husen inne i "staden"

Nu är vi på väg åt samma håll som denna lilla tjej, in till "Temple of Heaven".

Här står vi på den plats som sägs vara den plats som sägs
vara det närmst himmeln man kan komma utan att vara där :)

Här kan man köpa grillad sötpotatis som snacks om man önskar!

En av stjärnorna i Kung Fu Showen

Tillbehören till....

Pekingankan!
 Efter en intensiv dag men många upplevelser, intryck & med ett par erfarenheter rikare somnade vi gott i vår säng på hotellet! I nästa inlägg berättar jag mer om vår tid i Kinas huvudstad!