onsdag 17 juli 2013

Drop the T =)

Som jag säkert redan har nämnt ett par gånger tidigare så handlar mycket om mat i Singapore =) Var du än befinner dig så finns det mat, mat från olika länder, mat i olika prisklasser, Hawker centers, snabbmat, fancy dining... & när en singaporean möter en annan så sägs det att de alltid frågar varandra om de ätit frukost/lunch/middag & vad de i så fall ätit. Har de inte ätit nyligen så ger de sig av tillsammans för att fylla magarna. Detta berättade Winnie (kvinnan som hjälpte oss hitta lägenhet i Singapore) för mig under vårt första besök här & jag kan lova, mat är verkligen ett stort samtalsämne =)

En sak som troligtvis har utvecklats från detta stora matintresset är alla buffeer som går att hitta överallt i Singapore & främst på de större hotellen! Här finner man frukostbuffeer, high Tea, afternoon Tea, brunch & självklart både lunch- & middagsbuffeer, champagnebuffe, sushibuffe, chokladbuffe....ja, jag skulle kunna hålla på i en evighet men det jag vill komma fram till är min senaste upplevelse i denna kategori. Det är nämligen så att ute på vår lilla ö, granne med vårt condo, har det fina hotellet W slagit upp sina portar & självklart är detta hotell inget undantag när det handlar om buffeer. Så igår tog jag, Bitte & Maggie oss en promenad till hotellet för att testa på deras afternoon-tea "DROP THE T²". Deras variant består dock inte av någon stor plockbuffe utan här får man en liten minibuffe på sin plats, faktiskt precis så som jag tänker mig att en afternoon tea ska se ut =) En liten skillnad är dock att det klassiska trevåningsfatet har blivit utbytt mot en silvrig fågelbur vari det serveras små söta läckerheter. Smakerna förvånade på många olika plan men trots att det inte enbart bjöds på traditionella smaker så gillade vi det mesta! Mina favoriter var nog trots allt lemon meringue pie & scones med passionsfruktscurd & clotted cream, den senare är ju ett av de mer traditionella tilltuggen på en afternoon tea =) Mindre förtjust blev jag i de otroligt söta & klibbiga marschmellowsen. Till detta bjöds man på fritt flow av valfritt Dilmah-te, kaffe eller juice. Vi valde te & jag testade ett av Dilmahs exklusivaste teer =) , Dilmah Seasonal Flush: Dickwella Estate Pekoe 1! Detta te har endast blivit producerad i en mängd av 1000 burkar & W Sentosa håller den 100:e burken =) Ett gott te med en hint av eucalyptus, mynta, citron & timjan!

Så i WooBar tillbringade jag min eftermiddag, gungandes i ett fågelbo/löv, mumsandes på söta bakverk & pratade om livet med två härliga kvinnor, en mycket trevlig eftermiddag helt enkelt!
Thank you Maggie & Bitte for a lovely day!
 


Vi bjöds bland annat på Chocolate Foie Gras Ganache Tart,
rökt kyckling brioche, gravlaxrulle med getost...

...macrones, scones, lemon meringue pie,....mmmm! 
/// Då jag själv blev lite förvirrad eftersom W nämner sitt te som high tea på sin hemsida var jag tvungen att göra lite research ;) Skillnaden mellan afternoon tea & high tea är att high tea traditionellt serveras mellan 17 & 19 samt innehåller varma rätter & avslutas sedan med kakor, bröd & sylt medan afternoon tea serveras mellan 15 & 17 samt består av smörgåsar & sötsaker & det enda varma är teet som dricks till!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar