onsdag 3 juli 2013

The Glass Palace!

Bokklubbsboken i juni var The Glass Palace av Amitav Ghosh, en underbar berättelse byggd med flera dimensioner & en historia som verkligen fångar sin läsare, så läsvärd!


Jag måste dock börja med att medge att när jag första gången plockade upp boken så blev jag lite förskräckt, med ca 550 sidor kändes det som en tegelsten, men när jag väl började läsa så kunde jag knappt lägga den ifrån mig.

Det tog författaren 5 år att skriva denna bok, han reste, läste & forskade, & man kan känna av att han har gjort ett gediget förarbete då hela berättelsen känns trovärdig rakt igenom. På en nivå får man följa samhällets utvecklingen runt om i Asien under 1800-talets början till slutet på 1900-talet. I denna berättelse har bland annat Glaspalatset, burmesiska kungapalatset i Mandalay under mitten av 1800-talet, i har en given plats i berättelsen. På ett annat plan är det en familjesaga där olika liv vävs ihop till en vacker berättelse där kärlek varvas med krig & där glädje varvas med sorg. Författaren har i mina ögon lyckats fånga det naturliga berättandet & genom texten målas en hel värld upp framför läsarens ögon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar