tisdag 15 mars 2011

Semlor, semlor, semlor!

Varken Jesper eller jag är egentligen inte några större fan av bakverket men när man är långt hemifrån så saknar man många av de traditionella saker som hör Sverige till! Saknaden blir ju inte heller mindre när ens vänner lägger upp den ena smarrigare än den andra på facebook, då kan man inte längre motstå! …men eftersom det inte är speciellt hälsosamt att äta upp en hel sats bullar själva så bakade jag bullarna först på torsdagskvällen så att både Jesper & jag kunde ha med oss till jobbet på fredagen! Jespers kollegor blev väldigt intresserade & varenda bulle gick åt! De tyckte det var jättegott & Jesper fick många frågor om historien bakom dem, hur jag hade gjort & så vidare. Även mina elever blev väldigt glada & visade enorm uppskattning för de söta små mumsbitarna som kom fram först lagom till avslutningen av lektionen. Jag hade tagit med dem i en väska med stora kylklampar & eleverna hade inte en aning om vad jag hade i väskan mer än att det var en överraskning! När jag plockade fram en bok med Ture Sventon så visste flera av barnen direkt vad som väntade i den hemliga väskan! Kul att även eleverna här känner till Ture Sventon, Rotas bageri & Wilhelm Vessla!   
Eftersom vi skulle bjuda människor som aldrig har ätit semlor innan samt att jag inte var riktigt säker på hur de skulle bli bestämde jag mig för att göra små semlor! Efter att ha letat en stund efter ett recept på nätet hittade jag ett recept som tilltalade mig! Jag hittade detta underbara recept på en annan blogg som heter ”eMeN”. Jag hoppas att det är ok för henne att jag kopierar hennes toppenenkla recept med förhoppningar om att fler får möjligheten att prova på dessa söta små bakverk!

...& eftersom jag inte hittade någon madelmassa så gjorde jag egen vilket också var väldigt enkelt!
Ta 100gr mald mandel, blanda med 1 dl socker & tillsätt vatten lite i taget till ni har fått till en bra konsistens! Enkelt eller hur!

Små semlor
ca 40 stycken
Du behöver:

Släta bullar
150 gsmör
5 dl mjölk
50 g jäst
½ tsk salt
2 tsk stött kardemumma
1½ dl socker
14-15 dl vetemjöl
1 ägg till pensling

Fyllning till 10 bullar
100 g mandelmassa
½ dl mjölk
1½ dl vispgrädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 250° c
Blanda ihop alla torra ingredienser till de släta bullarna.
Smält smöret och häll i mjölken, värm tills det är 38-40 grader.
Blanda ihop med mjölblandningen till en smidig deg.
Låt jäsa i ca 40 minuter
Dela sedan upp degen och forma ca 40 små bollar.
Lägg på en plåt och låt jäsa i 30 minuter under en duk.
Pensla med ägg.
Grädda mitt i ugnen i 5-10 minuter

Riv mandelmassan och rör i mjölken.
När bullarna har svalnat skär du av toppen och gröper ur en liten grop i bullen.
Fyll sedan gropen med en klick mandelmassa.
Vispa sedan grädden så den är någorlunda fast och klicka på bullen.
På med locket och sikta lite florsocker över.
Mums!

Så här fina blev de!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar