måndag 29 oktober 2012

Husmorstips ;)

Sedan vi flyttade till Singapore har jag varit väldigt dålig på att baka bröd & emellanåt kan jag verkligen saknat ett riktigt gott hembakat bröd. En av anledningarna är att det inte går att få tag på färsk jäst här, vilket jag är van att baka med, utan bara något som kallas Instant yeast. Men för ett tag sedan fick jag läsa en text skriven av en tjej som bott här ett tag & hon gav där tipset om att man skulle slå 40 gradigt vatten direkt på instant yeast pulvret i en kopp & täcke med plastfolie under ca 10 minuter. Därefter kan man använda det på samma sätt som vi gör när vi bakar med den färska jästen. Det man dock måste tänka på är att instant yeast är mer koncentrerat så när man bakar med det måste man gång med 2 för att få någorlund rätt mängd. Så ett paket instant yest på 11 gr motsvarar ca 22 gr färskjäst :)

Så med denna nyfunna kunskap passade jag på att baka morotsbullar med pumpakärnor i torsdags eftermiddag, de blev superfina & jättesmarriga :) Så när J kom hem från jobbet doftade det härligt av nybakat här hemma!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar