tisdag 2 oktober 2012

Matlag & regnoväder!

I torsdagen hade jag matlag här ute på Sentosa med mina SWEAvänner! Det var alltså min tur i ordningen att hålla i denna träffa & då tyckte jag att det passade bra att vara nere vid grillen & laga mat där. Dagen visade sig från sin bästa sida, solen sken & luft var behaglig. När tiden började närma sig ankomst för mina fina matlagarkompisar började jag plocka ner de saker som vi behövde till grillen, jag dukade upp bordet där vi skulle sitta samt gjorde iordning för de stationer där maten skulle lagas under kvällen. Vid 7-tiden hade alla kommit & vi stod & minglade lite över ett glas bubbel & lite tilltugg då det började kännas ganska mörkt runtomkring oss...först trodde jag att det bara var kvällningen som kom på besök...men det skulle visa sig att han hade med sig en ganska arg kompis ;) Så lagom till att vi skulle börja laga maten kom regnet. Vi tänkte att: "det drar väl snart bort" ...men usch så fel vi hade, det blev bara värre & värre!!! Regnet öste ner, ett tag till & med regnade det på tvären, blixtrarna kastades vilt över himmeln & ingen ljusning skymtades. Typiskt nog så hade jag planerat en tre-rätters där alla tre rätterna skulle tillagas på grillen så vi fick helt enkelt härda ut. Förrätten åt vi ståendes i en klunga framför grillen (ganska mysigt faktiskt), varmrätten serverades inne i vårt functionroom (men där fick vi bara vara till 10) & efterrätten avnjöt vi till slut uppe i lägenheten. Ja, ja det blev ett annorlunda matlag & trots allt ganska lyckat, tror jag i alla fall. Mitt matlag består av ett gäng väldigt "tappra riddare" som höll gnistan upp & såg det charmiga i det som skedde under kvällen. Jag tror verkligen att denna afton kommer finnas med oss alla i minnet för resten av livet, åtminstone så kommer den att finnas med i mitt! ...&inte att förglömma, den underbara maten, den blev faktiskt underbart god! Trots enroma mängder regn så lyckades dessa "kockar" laga till en helt underbar måltid! Tusen tack tjejer, tillsammans gjorde vi kvällen :)


Förrätt:
Grillad fetaost med sallad, vattenmelon & oliver samt ett rustikt bröd med smak av vitlök
Varmrätt:
Grillade ingefärs- & vitlöksdoftande tigerräkor med citruscouscous & limeyoughurtsås 
Dessert:
Smulpajsknyten med smak av päron, hallon & kanel samt vaniljglass

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar