tisdag 8 oktober 2013

Kultiverar mig i fotokonstens förtrollande värld!

I onsdags förra veckan åkte Sara & jag in till Marina Bay Sands & närmre bestämt till Art Science Museum där just nu fotoutställningen 50 Greatest Photographs of National Geographic pågår. Utställningen innehåller några av de mest minnevärda & mest hyllade fotografierna från tidningens 125-åriga historia.

Först när vi kom in så tror jag inte att jag var riktigt mentalt förberedd på vad det var vi skulle få skåda men när jag hade fått smälta begreppen & intrycken så kunde jag verkligen uppskatta & förstå utställningens helhet. Ja, jag kanske ska förklara vad som var speciellt med just denna utställning. Bredvid varje bild hängde en svart tavla, på denna kunde man läsa historien kring bilden, dess bakgrund, tillvägagångssätt eller andra faktorer som påverkat & resulterat i bildens uppkomst. Jag orkade dock inte läsa alla texter till alla bilder (då det var väldigt många bilder 50 stycken) men de jag läste var väldigt intressanta samt gav mig en djupare förståelse för alla dimensioner som en enskild bild besitter!

Personligen tyckte jag att det var en bra utställning & flera av bilderna sitter fortfarande kvar på min näthinna. Självklart fastnade ett par av bilderna även på min kameralins så här kommer några foton på utställningens fotografier...blir som en sorts metapresentation kan man säga, en presentation av presentationen :P



 


 






Den text som man kan läsa här hör till bilden som finns precis ovan.
Bilden är tagen under Första Kongokriget & reportern är där för att dokumentera befrielsearmens
arbete men där plötsligt allt ändrades då ett gäng bergsgorillor hade blivit skjutna i  skogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar