tisdag 27 mars 2012

Utflykt i keramikens tecken!

I måndagsförmiddag gav jag mig ut på en utflykt tillsammans med Bitte & Grace. Målet med denna resa var ett besök på Thow Kwang Industry, även kallad Pottery Jungle, en porslinsfabrik med försäljning långt ut på västkusten! Företaget grundades 1965 & här kan man hitta allt från krukor, vaser, urnor till skålar, lampor & pallar!









Förr i tiden kunde namnet "jungle" säkert ha haft större innebörd,
 just nu explaoteras det vilt i området så stora delar av den djungel som tidigare omgett fabriken har skövlats
...men på ena sidan av butiken kunde man ändå skåda detta :) lite djungelkänsla fick man allt!
Här kan man finna Singapores sista Dragon Kiln! Denna kiln är en jätte till ugn som är ca 40 meter lång & 5 meter bred. Anledningen till att den kallas "dragon" är för att den ser ut som en eldsprutande drake när den är tänd. Den tänds endast ett par gånger om året så jag fick inte uppleva att draken vaknade! Läs mer om deras kiln i Martha Stewarts besök på Pottery Jungle!



Efter mitt besök fick 4 skålar med Peranakanmotiv på följa med hem!



Vill ni läsa mer om Peranaken kan ni se mitt tidigare inlägg om detta i mitt tidigare inlägg med Martha Stewart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar