tisdag 14 maj 2013

En tisdag i utbildningens tecken =)

Förra tisdagen började med en tidig start när jag åkte med Jesper till hans jobb för att därifrån ta mig vidare till ambassaden. Denna dag skulle jag nämligen arbeta ett par timmar där som tentavakt. Om man studerar mot Sverige & har en tenta som måste göras i en tentasal ställer ambassaden upp med lokal & sedan fungerar jag & ett par tjejer till som tentavakter. Framme på ambassaden möttes jag av ett par studenter som skulle skriva TISUS-testet. Detta är ett behörighetsprov i svenska språket för studenter med utländsk gymnasieutbildning som vill läsa på ett universitet i Sverige, men som saknar betyg i svenska. Hela förmiddagen satt de flitigt & läste & skrev... Jag måste erkänna att det är vid dessa tillfällen som jag är så glad att jag har min examen klar, usch & fy vad jag inte tycker om salstentor. Vid 1-tiden var de klara för att lämna in sina sista uppgifter & jag tackade för mig. Studenterna hade då ytterligare ett delprov kvar, den muntliga delen, men den delen skulle en av de andra tentavaktande tjejerna ta hand om. Dessa tappra studenter somnade troligtvis ovaggade denna kväll =)


Jag lämnade sedan ambassaden strax efter lunch & tog mig då till ett condo i närheten av Botaniska trädgården.  Där i en lägenhet träffades ett par SWEor för att spela Mahjong =) Riktigt roligt & intressant blev det, det var första gången för mig att spela tillsammans med den! Jag har ju spelat Mahjong lite innan med Jespers familj så jag hade ju en liten aning om vad spelet handlar om men jag vet att jag har så otroligt mycket kvar att lära. Vi satt där på balkongen & spelade i ca 3 timmar & tiden bara flög iväg, ni vet så där som den gör när man har roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar