onsdag 11 september 2013

Halo, halo...

"Halo kallas de optiska fenomen i form av färgade eller ofärgade ringar, bågar, pelare eller ljusa fläckar runt solen och ibland månen. Dessa fenomen uppstår genom ljusets brytning och reflektion i iskristaller, som svävar i atmosfären. Ordet härstammar från grekiskan och betyder cirkel" (www.smhi.se).

Idag fick jag syn jag denna tydliga ring runt solen & blev lite konfunderad... Jag tog ett kort & efter lite efterforskning fick jag veta att detta är ett ganska vanligt fenomen & att man kan se det flera gånger i veckan om man bara håller ögonen öppna =) SMHI skriver att detta fenomen ofta uppstår  "... i samband med annalkande frontsystem och nederbördsområden". Jaha, då har jag lärt mig något nytt idag också =)

2 kommentarer:

  1. Kan du vara så snäll och se till att de där "annalkande frontsystemen" har gett sig av tills jag kommer ;)

    SvaraRadera
  2. Självklart fixar jag det Marina! Välkommen hem :)

    SvaraRadera