onsdag 25 september 2013

Lanterns & mooncakes everywhere!

Just nu pågår den kinesiska versionen av "skördefestival" här i Singapore & staden har översållats av mooncake-försäljning & färglada lyktor. Festival går under ett par olika namn, Mid-autumn festival, Lantern festival eller Mooncake festival. Högtiden infaller i enlighet med den kinesiska kalendern den 15:e dagen i den 8:e månaden. Denna natt visar alltid fullmånen upp sin fulla glans på det stora himlavalvet & det var till månen som man förr skänkte gåvor & tackade för god skörd. Enligt vår gregorianska kalender flyttar sig datumet mellan åren men i år inföll det den 19 september.

Eftersom högtidens huvuddag inföll i torsdags men firandet alltid pågår i ett par veckor runt denna dag tänkte jag, i lördags, att jag skulle passa på att ta en tur in till...


 
...detta för att försöka få en djupare förståelse av högtiden, men jag måste erkänna att så där mycket klokare blev jag faktiskt inte =P  Jag trodde att det skulle vara mycket mer skördeinspirerat men det såg ut som det alltid gör i Chinatown, men självklart + en enorm mängd lyktor i olika former & färger som dinglade ovanför huvuden. Under min promenad där fick jag veta att en gammal tradition är att man skriver gåtor på lyktorna & sedan får andra gissa vad gåtan handlar om! Ett roligt koncept tyckte jag men tyvärr hittade jag ingen gåta på de lyktor som jag kikade på =)
 
Kaleidoscope of Lanterns
Trots att jag inte blev så mycket klokare gällande skördefestivalen så blev jag väldigt upplyft av alla färgglada lyktor som dekorerade gatorna i Chinatown! När jag kom hem kunde jag sedan läsa att årets utställning av lyktor till & med hade hamnat i Singapore Book of Record för “Largest Display of Street Lanterns” med över 20,000 läckra lyktor i 7 olika färger & i olika storlekar & former som tillsammans bildar ett "Kaleidoscope of Colours" över stadsdelen!


Bakom girlangerna, med brunt 6-kantigt tak, står lyktstrukturen,
9,6 meter hög, 7 meter bred & med 580 mångfärgade lyktor =)
Årets "lyktparad" i Chinatown fick ytterligare en plats i Singapore Book of Record för den enorma lyktskulpturen på Eu Tong Sen Street med utnämningen “Largest Lantern Structure Made Up of Lanterns”.
 



Lantern painting competition =)
Barn & ungdomar fick visa upp sina konstnärliga
talanger på egenhändigt målade lyktor!


 
 

En annan viktig symbol som man självklart måste nämna i samband med festivalen är mooncakes. Kakorna går idag att finna överallt i Singapore, i alla möjliga smaker & just nu säljs de i enormt vackert utsmyckade askar! Kakorna är ganska kompakta, består av ett skal av deg & en krämigfyllning som kan bestå av röda bönor eller lotusfrön. Kakorna kan antingen vara salt eller söt, jag hörde till & med att det finns med glasssmak =) I vissa kakor finns även en äggula inne i mitten, denna symboliserar självklart högtidens huvudaktör; månen!

 
 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar