onsdag 16 februari 2011

1:a besöksveckan

Vi tänkte nu berätta om vad vi har hittat på under dessa veckor då inläggen har varit få! Vi har, som jag tidigare skrivit, haft besök av moster Cici och hennes man Curt. Här tänkte vi nu berätta lite om vad vi har hittat på under deras första vecka i Singapore!

Våra gäster landade på onsdagskvällen & i ankomsthallen stod Jesper & välkomnade dem till tropikerna! När de kom hem till lägenheten blev det lite bubbel på balkongen med jordgubbar & champagnetryfflar följt av en enkel middag!

På torsdagen efter frukost gav vi oss av till Orchard, den stora shoppinggatan. Vi insåg dock snart att det var lika bra att ge sig av hemåt igen då majoriteten av alla affärer var stängda på grund av det kinesiska nyåret! På vägen hem stannade vi vid Vivo City köpcentrum där vi promenerade på den nya promenaden som har byggts upp mellan Vivo & Sentosa. Vi hann även med en liten runda inne på Vivo. Där blev det lite fönstershopping (i dess rätta bemärkelse då det mesta var stängt) samt en japansk lunch. Därefter åkte vi tillbaka hem & tog en lugn eftermiddag på Oceanfront. På kvällen gav vi oss sedan av in till Clarke Quay & kvällens middag bestående av indisk mat! Efter middagen tog vi en promenad till ett helt öde Chinatown! Vi har nu verkligen fått uppleva att hela staden tar ledigt på det kinesiska nyåret, allt stänger! Det fanns inte en människa på gatorna i Chinatown, det kändes faktiskt lite kuslig när man vet hur det brukar vara där!
Jesper, Cici & Curt på promenaden!

Promenaden mellan Vivo & Sentosa!
Väntar på den indiska maten på en restaurang i Clarke Quay!
Tempel i Chinatown!
Efter frukost på fredagen gav vi oss bort till den andra delen av vår vackra lilla ö, Sentosa Resort World! Vi tog av oss skorna & tog en promenad längs stranden! Efter promenaden gav vi oss av till Marina Bay Sands, en helt otrolig hotellbyggnad med 56 våningar som på toppen har ett ”båt däck” varifrån man kan beskåda hela staden! Efter denna spektakulära upplevelse åkte vi tillbaka till lägenheten där grillen stod & väntade. Kvällens middag bestod av färska grillade tigerräkor & bläckfisk till förrätt & varmrätten bestod av grillad ryggbiff, ananas, majs, & en enkel sallad. Måltiden avslutades med en espresso, en cognac & varsin liten Magnum, mumsigt var det!
Merlion på Sentosa!

Songs of the Sea, en föreställning på Sentosa som innehåller sprutande vatten & raketer !

Marina Bay sands!

Skyparken finns på hotellets 56:e våning!

Uppe på "båtdäck"!

Singapore flyer!

Grillkväll hemma!

Lite mys i väntan  på varmrätten!

En mycket smarrig varmrätt tillagad av grillmästare Jesper!
På lördagen sken solen från en klarblå himmel så då bestämde vi oss för att spendera förmiddagen vid poolen! Det var en underbar förmiddag med en lätt bris som svalkade i värmen! Efter ett par timmar vid poolen var dags för oss att göra oss iordning för kvällen! Denna kväll åkte vi in till Raffles hotells Long Bar! Detta är en intressant plats i Singapore då Raffles var en av de som upptäckte Singapore & på Longbar serveras den kända drinken Singapore Sling för första gången! Det som är spektakulärt för detta ställe är också jordnötterna, på borden står stora träaskar fyllda med jordnötter & skalen slänger man på golvet när man äter dem. Detta är enda stället i Singapore där nedskräpning uppmuntras! Efter ett par drinkar började magen kurra & vi bestämde oss för att åka vidare till en av de första restaurangerna som vi besökte när vi kom till Singapore första gången, PS Café på Palais Renaissace. En trevlig middag i en mysig miljö! Det känns lite som att sitta mitt i regnskogen fast man sitter mitt på Orchard!

Promenad i kvarteret!

Jesper på väg till Long Bar

Mycket smarrigt!

Vi gör alltid som vi blir tillsagda =)
På söndagseftermiddagen gav vi oss av till Queensway för att kolla på träningsskor till våra gäster. Både Cici & Curt hittade varsitt par! Mycket fina & fotriktiga! Därefter blev det lunch på en hawker som bara ligger ett stenkast från shoppingcentrat, tror att den heter ABC. Där blev det varsin Hokkien Prawn Mei (tror jag den heter…). Spagetti, groddar, skaldjur, chili…mums! Till detta drack vi limejuice & sockerrörsjuice, allt i traditionell singaporeansk anda! På vägen hem körde vi sedan upp på Mount Faber & tog en promenad upp på den högsta bron där! Det är varmt att promenera i värmen så efter en liten lagom runda vände vi hemåt där ett pooldopp väntade. På eftermiddagen gick vi sedan på bio! Vi låg i varsin vilfåtölj, med en filt & läppjade på varsitt glas sauvignon blanc & såg på Black Swan, en hyfsad psykologisk thriller som gav en obehagskänsla in i märgen. När filmen var slut åkte vi hem & njöt av en underbar middag tillagad av Jesper, färskt tonfisk med avokado & mangosalsa, mycket gott!
Cici & Curt på hawker!

Vår mat blir tillagad!

På promenad bland trädtopparna!

På bio!
På måndagsmorgonen var det dags för Jesper att gå tillbaka till jobbet så då passade Cici, Curt & jag på att gå på Singapores konstmuseum. Det var många väldigt intressanta utställningar & vi tyckte att det var intressant att gå på en utställning med bara asiatisk konst, något som ingen av oss hade gjort tidigare!  Till lunch blev det spanska tapas! Efter att museets alla delar hade besökt tog vi en promenad en liten bit för att beskåda ett kinesiskt & hinduiskt tempel.  Efter alla kulturella upplevelser bar det av till Sushi Tei där kvällens middag avnjöts!
Närbild på min favorit på hela utställningen!

En tavla som gör en väldigt glad!

På väg till templet!

Hur ser det nya året ut för de olika djuren i det kinesiska horoskopet?

"Mitt" horoskop!

& "Jespers" horoskop!
På tisdagsmorgonen åkte sedan våra gäster iväg till ett par dagars vistelse på Nikoi Island i Indonesien! Där fick de ett par underbara dagar i rekreationens tecken. De solade, badade, snorklade, läste & njöt till fullo i paradiset! De kom sedan tillbaka till oss på fredagen laddade med ny energi! De hade då 5 dagar kvar av sin semester i tropikerna & mer om dessa dagar kommer i nästa inlägg!