tisdag 22 februari 2011

Besök vecka 2!

Här kommer nu fortsättningen på vår vecka i Cici & Curts sällskap!

Som jag senast skrev så gav sig våra gäster av till Nikoi Island på tisdagsmorgonen & njöt där av total avkoppling under ett par ljuvliga dagar! De kom sedan tillbaka till Singapore på fredagskvällen & då mötte vi upp dem på Tana Merah färjeterminal. Det var då tid för middag så därifrån körde vi vidare till East Coasts Seafood Centre för att avnjuta kvällens middag. Där blev det fisk & skaldjur med havet kluckande precis bakom ryggen!
Bamboo clams!

Tigerräkor med vitlök!
Precis bredvid restaurangerna ligger en ”vattenskidbana”! Jesper är väldigt sugen på att prova detta så vi stod & tittade på när ett par stycken provade på med väldigt varierade resultat! Vi valde dock att vänta att pröva, kanske blir det av nästa helg…

En surfare fångad i ljuset!
På lördagens förmiddag åkte vi till Little India & promenerade runt i området en liten stund. Vi kikade på ett par tempel, kollade in i ett par affärer, tittade på deras vackra fruktmarknader, köpte granatäpple & tillslut landade vi på en av våra favoritrestauranger, Banana Leaf! Här prövade vi på lite olika rätter från deras indiska menyn. Maten blev serverad enligt tradition på rektangulära bananblad! Solen sken från en klarblå himmel hela dagen så efter lunchen kände vi alla fyra att det vore skönt att åka hem & ta en stund vid poolen, det blev både lite relax & lite motion! På kvällen gav vi oss sedan av in till Vivo för middag på Sushi Tei!

På Banana Leaf!

Redo för en km simning!

Söndagen var den stora shoppingdagen! Cici & jag gav oss iväg hemifrån efter frukost medan Jesper & Curt stannade kvar hemma & njöt av en lugn söndag kombinerat med ett träningspass på eftermiddagen. Cici & jag hann både till Vivio, Ion, Wisma, Takashimaya & slutligen Paragon. Resultatet blev inte jättemånga kassar, men några trevliga saker hittade vi i alla fall! På kvällen mötte Jesper & Curt upp oss inne på Paragon där vi åt middag på en asiatisk restaurang, Din Tai Fung, där blev det dumplings i mängder! Dumplings är små ångade degknyten med olika fyllningar, man doppar dem i vinäger & till detta får man tunt strimmlad ingefära, jättegott!

På måndagen var det Alla Hjärtans Dag! Vi hade under helgen bestämt att vi skulle grilla här hemma för att fira denna kärlekens dag! Det blev grillade tigerräkor till förrätt & en god grillade köttbit med majs & salsa till varmrätt, mycket gott! Vår efterrätt bestod av bakelser som var gjorda för att delas på! Vi hade köpt dem på Big O på Paragon & jag kan inte annat än säga att det var en chokladdröm för alla som älskar choklad, mums!

Bakelse för två!
...& när min kärlek kom hem från jobbet hade han med sig denna underbart vackra bukett till mig! Se så vacker!

Tisdagen var sedan våra gästers sista dag & den spenderade vi mestadels i Botaniska trädgården! När vi kom dit var det hyfsat fint väder men sedan drog det in ett mörkt regnmoln & vi fick söka skydd från regnet en stund i orkideträdgårdens presentbutik. Detta var det första riktiga regnovädret som våra gäster fick uppleva under sina två veckor här nere. De hade verkligen tur med vädret under båda veckorna! Då de kom i slutet av regnperioden så visste vi inte riktigt hur vädret skulle vara men solen har strålat på våra gäster varje dag under deras tid här hos oss! På kvällen bar det av mot flygplatsen för våra gäster där planet tog dem hem till Sverige & deras älskade & saknade lille Truls!
Vi vill tack Cici & Curt för besöket, det har varit mycket trevligt & mysigt att få ha er hos oss!