söndag 10 november 2013

A night in paradise!

Igår vaknade vi alltså upp i Airlie & hade ingen riktig plan för vad vi skulle göra med dagen i Whitsunday-området. Hela vår resa har vi helt enkelt tagit dagen som den kommer & denna fredag var verkligen ingen annorlunda dag. Planen var ju dock att vi på något sätt skulle försöka besöka någon av öarna som utgör Whitsunday Islands, ja, det var faktiskt hela anledningen till att vi körde hela den långa färden söderut från Cairns. Whitsunday Islands är en ögrupp på 72 öar som ligget mitt på det stora barriärrevet & på några av öarna finns hotell.

Vi inledde morgonen med att undersöka boendealternativ & efter frukost åkte vi ner till hamnkontoret för att undersöka vilka olika alternativ som fanns gällande turer mellan öarna. Efter att bilden blivit klarare för oss bestämde vi oss för att köra på "en natt på en paradisö"!

Vi fastnade för "Daydream Island" & oj vilken dagdröm det blev :) Havet som har en färg som bara förtrollar (turkos, azur, kornblått...), stränder fyllda av kritvita koraller & ett lugn som översköljer hela tillvaron!

Välkomstmottagning med gitarrspel, snäckhalsband, fotografering  & välkomstdrink,
allt som hör till en helt vanlig natt på en ö =)

Ön var inte större än att man lätt kunde gå runt den
men för den som inte orkade fanns shuttle-service med golfbil under hela dagen!

På hotellet hade de världens största "man-made" korallrev på land...

Vi hittade redan från första stund vår favoritplats, Lover's Cove ;) En supermysig liten bukt som kändes väldigt privat. Här fanns ett lite trädäck med 6-8 solstolar & två små fikabord med stolar. Här var det lugna gatan, inget stimm & stoj utan bara fullständig avkoppling :) Här tillbringade vi sedan alla stunder som vi tillbringade i solen & bara njöt av allt det vackra som omgav oss!
På vårt favoritställe, Lover's Cove =)

Ja, trots vår lilla privata hörna så var det ju trots allt en resort så här fanns ju alla bekvämligheter man kan tänka sig. Här fanns till & med en utomhusbio som just denna kväll visade "The internship". Med den enorma duken uppspänd ut mot havet, ett stort antal picnicvilstolar utställda framför & den lilla kiosken med popcorn & annat gottis bjöds det verkligen in till en riktigt mysig biostund i den tropiska natten!

Efter en riktigt god natts sömn blev det ytterligare ett par timmar på "vårt" Lover's Cove innan det var dags att hoppa på båten tillbaka till fastlandet & nya äventyr :)

Denna morgon var vi ganska ensamma här, ljuvligt,
 men efter en stund fick vi lite sällskap av...
...en nyfiken liten vän som var på jakt efter morgonens frukost =)

Till slut var det så dags att lämna paradiset för verkligheten...

Den stora stranden.

Lover's Cove

Vädret vår sista dag på Whitsunday Islands,
perfekt på alla sätt & vis!