måndag 20 december 2010

Lussebullar!

Idag har jag bakat lussebullar! I förmiddags åkte jag & handlade & fick tag på alla ingredienser. En del ingredienser är lite annorlunda här jämfört med hemma i Sverige. Vissa ingredienser får man trolla ihop själv eller höfta lite med, vanlijsocker är en sådan vara. Men med lite trolleri blir det oftast bra. En annan sak som är annorlunda här är att det bara går att få tag på saffranstrådar. Trådarna släpper inte lika mycket smak som det pulver som finns i Sverige. För ett tag sedan fick jag dock tipset att hälla lite vodka på trådarna innan de används, genom denna process släpper de ifrån sig mer av sin smak. Det recept som jag fastnade för hittade jag på en annan blogg. Bloggen heter: http://bagarstugan.blogspot.com/  & eftersom jag själv tycker att bullarna blev supergoda vill jag gärna att även ni ska få möjligheten att testa på att baka dem!

Supergoda saftiga saffransbullar med vanilj!

  1. Smält 150 gram smör, tillsätt 8 dl mjölk och 2 pkt saffran. Låt bli fungervarmt.
  2. Smula ner 2 pkt jäst i degbunken, häll över degspadet samt 2 dl strösocker, 2 tsk salt och ca 22 dl vetemjöl. Degen ska hålla samman, men ändå vara så lös som möjligt.
  3. Låt jäsa i ca 40 minuter.
  4. Häll upp på mjölat bakbord. bearbeta in bara så mycket mjöl att degen blir hanterbar. Kavla till en rektangel.
  5. Bred på en blandning av 100 gram rumsvarmt smör, 1,5 dl strösocker och 1 msk vaniljsocker.
  6. Vik dubbelt. Skär breda remsor av degen och snurra till en knut.
  7. Lägg på bakplåtspapper. Låt jäsa ca 30 minuter.
  8. Grädda i 225 grader varm ugn ca 12 minuter.
  9. Pudra över florsocker innan servering!
Nybakade & precis uttagna från ugnen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar