torsdag 20 januari 2011

Thaipusam, en hinduisk högtid!

Idag har jag tagit del av ytterligare en del av Singpapores enorma kulturutbud! Jag har idag beskådat firandet av högtiden Thaipusam! Detta är en högtid som firas inom hinduismen & vad jag har kunnat förstå så finns det många olika berättelser om vad det är som firas. De flesta som jag har pratat med menar dock att syftet med högtiden är att människorna ska få visa sin tacksamhet till Guden Murugan.

Tidigt i morse tog jag, tillsammans med Matilda, Lotten & Helena, en taxi till Serangoon Road & Little India. Redan från tidiga morgonen hade människor samlats i Sri Srinivasa Perumal Temple för att göra sig redo för den stora vandringen. I templet fick ”the devotees” (de hängivna) sätta på sig sina rustningar, så kallade ”kavadis”. Kavadi är en börda som de som hänger sig väljer att bära för att visa sin tacksamhet till Guden Murugan. När ”bördan” var på plats gav de sig iväg på den 4 km långa promenaden som tog dem till Tank Road Temple där de avslutade promenaden genom att bli mottagna i templet. När de var framme så hade de uppfyllt sitt löfte till Guden. Med på promenaden fanns supporters till ”the devotees” som under vandringens gång hjälpte dem att hålla humöretuppe, de sjöng sånger, dansade & höll kolla så att allt var som det skulle.







Det var med blandade känslor som jag beskådade detta firande. Det var häftigt att se vad dessa människor utsätter sig för & hur hårt de kämpar för att fullfölja sitt löfte men på samma gång var det väldigt obehagligt med alla spjut & krokar som var fastsatta på deras kroppar. Jag är väldigt glad att jag gick & tittade på detta då jag aldrig tidigare har upplevt något liknande. Fortfarande ikväll känner jag dock ett obehag av dagens upplevelser & kommer troligtvis att fortsätta att fundera på detta ett tag till… Det var på ett sätt en väldigt trevlig tillställning, folk var glada, människor i alla åldrar deltog, längs med gatorna delades det ut gratis mat, kakor, drycker, blommor m.m. till åskådarna. Det var helt enkelt festivalstämning men med ett väldigt obehagligt inslag!    


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar