måndag 3 januari 2011

Julsemester i Thailand

Nu är vi hemma igen efter en härlig semestervecka i Thailand!

Semestern tillbringades i Phuket & närmare bestämt i Patong. Vi bodde på en mysigt litet resort, Coconut Village Resort Phuket, som endast låg ett par minuters promenad från Patong beach. Resorten var ganska liten & hade endast 80 hotellrum vilket märktes både vid frukost & vid poolen, lugnt & skönt!

Efter frukost första dagen gick vi ner till Patong Beach & där blev vi kvar nästan hela dagen. Vi njöt av klarblå himmel, klart vatten & avslappning.

På måndagen åkte vi till Karon beach, en strand som ligger någon mil söder om Patong. Här blev det ännu mer sol & bad. När det var dags för lunch hittade vi en restaurang som serverade jättegod thaimat & när vi sedan var på väg tillbaka till stranden såg vi att den låg precis bredvid ”Håkans bar”, (vi hittade en lite senare i Patong också). På eftermiddagen åkte vi tillbaka till Patong & bokade in oss på en dykresa till tisdagen.

Vid 7-tiden på tisdagens morgon plockade en minibuss upp oss på hotellet för en resa söderut till den väntande båten. Vi valde att åka på en endagars-tur till en av öarna i söder. Båtresan ut till ön tog ca 1,5 timme så det gick ganska snabbt men det var väldigt hård sjö så det första dyket blev inte riktigt den bästa upplevelsen som Jesper har haft & jag kan inte säga att det var någon höjdare att vara kvar på båten heller... Efter det första dyket åkte vi in i en skyddad vik där vattnet var mycket lugnare så dykarna kunde njuta av ytterligare två dyk. När dykarna var nere fick även jag möjlighet att hoppa i vattnet & snorkla en stund. En mycket trevlig dagsutflykt!
"Vår" båt längst till höger!

På onsdagen tillbringade vi en halvdag i Phuket town. Efter att ha promenerat längs gatorna, kikat i lite affärer & ätit lunch kände vi oss nöjda & åkte tillbaka till Patong.

På torsdagsmorgonen bestämde vi oss för att åka till Kata Beach, ytterligare några mil söderut från Patong. Denna strand tycker vi är den bästa av de tre som vi har hann testa i Phuket. Stranden var mindre & vattnet var helt glasklart när vi var där. På kvällen när vi var tillbaka i Patong gick vi ner & skulle ta en promenad längs med stranden & då visade det sig att det skulle vara fullmåne-fest på stranden den kvällen. Det smälldes smällare & skickades iväg ljusluftballong som ska bringa lycka. När vi gick där på stranden kom det fram en kille & frågade om vi ville skicka iväg en ballong. Självklart gjorde vi det!

Sista dagen var det lite skyigt i Patong men efter att ha promenerat en stund längs de olika butikerna hamnade vi på Starbucks & inhandlade två kaffe & därefter landade vi i varsin solstol på stranden. Denna dag testade jag för första gången att dricka en kokosnöt. Det smakade helt ok, något som man bör prova men kanske inte mer än just det!

På kvällen bar det av till flygplatsen & resan tillbaka till Singapore. Vid tolvslaget befann vi oss i luften någonstans mellan Thailand & Singapore. Då påannonserade besättningen nedräkning, så alla passagerarna hade nedräkning tillsammans med hela besättningen. Väl hemma i lägenheten ställdes väskorna åt sidan & det förberedda kylda bubblet öppnades & avnjöts därefter på balkongen!

Vi önskar er alla en god fortsättning på det nya året!