söndag 11 december 2011

Pepparkaksbak på IKEA!

På lördagen hade jag bokat upp mig på att baka pepparkakor på IKEA för SWEAs räkning! Jag gjorde detta tillsammans med en av mina fina vänner tillika SWEAs ordförande Anna Larsgård. I Singapore har IKEA 2 olika butiker, en som ligger ganska centralt, Alexandra, & en som ligger ganska långt österut, Tampines. Jag & Anna skulle baka på den som ligger i öster, butiken i Tampines! Platsen för bakandet var mitt i butiken, på köksavdelningen! Det är nämligen så att alla IKEA-butiker ska ha en ugn i ett av sina visningskök som ska fungerar (om jag nu förstod det rätt :P ). …i alla fall, där stod vi, mitt i butiken bland alla visningskök & bakade pepparkakor & kanelbullar medan folk gick runt & shoppade. IKEA är väldigt populärt i Singapore så jag kan ju berätta att det inte tog många minuter från det att vi hade laddat faten tills de var tomma igen J ugnen fick gå i ett för att hålla alla nyfikna kunder nöjda J En trevlig tvist på hela baket var att vi inte var ensamma i köket utan hade sällskap av två singaporeanska hemmafruar som brukade arbeta för IKEA med liknande uppdrag. Det var deras jobb vid sidan av hemarbetet. Många singaporeanska kvinnor/mammor väljer att bli hemmafruar när de skaffar barn då barnomsorg är väldigt dyr i landet & många menar att det inte blir ekonomiskt genomförbart, det vill säga om man inte har ett välbetalt jobb. Det blev en väldigt intressant, mysig & julig eftermiddag i lördags på IKEA & jag gick därifrån med många intressanta upplevelser & kunskaper rikare!  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar