torsdag 1 december 2011

Julkänsla!

Då vi bor i tropikerna är det lite svårt att bygga upp den där julkänslan som man varje år önskar & längtar efter! Även om man omges av julsånger & julpynt i det oändliga påverkar väderfaktorn otroligt mycket, det är svårt att tänka på jul, julgran & julklappar när det är ca 30+ grader & solsken! Så för att hjälpa julkänslorna lite på traven får man bygga på mycket med de möjliga omkringliggande faktorer som finns!

I fredags hade vi på Svenska Skolan besök av vår svenska präst Lennart och hans fru Laila, ett jättetrevligt prästpar som visar glädje, värme & omtänksamhet mot alla de möter! De kom in i våra klassrum & pratade med eleverna om bakgrunden till vårt firande av advent & jul samt lite om bakgrunden till de typiska traditioner & om de "attiraljer" som förknippas med jul!

I söndags var det första advent & eftersom Jesper fortfarande är i Danmark bestämde jag mig för tända dagens ljus tillsammans med flera andra svenskar här i Singapore. Så i söndagskväll åkte jag upp till Svenska Kyrkan för att vara med på adventsgudstjänsten, det var tändning av första ljuset, julsånger & mycket fin stämning!

...& den allra senaste inputen till julkänslan kom idag! Jag hade besök av min fina vän Victoria & hon hade med sig sin lilla söta dotter Elin. Elin hade fått välja ut en present till mig från deras butik Style:Nordic. Hon hade själv slagit in den med julpapper & snöre, så fint paket har jag nog aldrig tidigare fått! Det blev ett underbart sött luciatåg! Se så fint, första julpyntet för året J Nu tror jag faktiskt att jag också behöver ta tag i pyntandet... lite i alla fall! Så sakta men säkert invaggas även jag i en, åtminstone lite, starkare känsla av att julen snart är här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar