måndag 15 november 2010

Dykning & snorkling på Tioman Islands!

Först att stort grattis till min älskling som nu är klar Open water driver! Jag är så stolt & imponerad över hans prestationer! Han verkligen älskade att dyka så det blir nog en ny dykresa igen inom en snar framtid!

                                  

Jag själv däremot kommer att vänta ett tag till med mitt ”uppdyk”. Detta beror på att jag inte kände mig trygg, var osäker och kände mig stressad i det vi gjorde och valde därför att avbryta. Jag har ett behov av att vilja ha kontroll i alla situationer & när jag inte har det upplever jag obehag, detta är något jag arbetar med, men kanske helst inte på 9 meters djup...  Jesper var vid min sida hela tiden & det är jag väldigt tacksam för, han höll mig lugn så gott han kunde, men känslan var för stark & därför valde jag att avbryta. Trots mitt avhopp så fick jag en helt underbar helg på Tioman med sol, värme och en hel del snorkling. Jag har nu lärt mig att snorkla & kan även dyka ner med snorkeln (något jag aldrig gjort tidigare) så jag känner att även jag har lärt mig väldigt mycket denna helg. Genom att snorkla får man också uppleva väldigt mycket & under mina turer fick jag se väldigt många roliga & spännande fiskar, det kändes som att simma i ett akvarium!

Resan började på Sunny coves kontor där vi fick prova vår utrustning. När alla, 8 deltagare & 2 instruktörer, var klara gav vi oss iväg i en minibuss. Det tog ca 5 timmar innan vi väl var uppe i Mersing. Där hade de bokat in oss på hotell över natten då färjan inte gick på grund av tidvattnet. Under resan fick vi veta att det kunde vara svårt att få tag på frukost på hotellet. Så när vi stannade på ett 7eleven köpte vi med oss ett bröd med smak av choklad & russin så vi i alla fall hade något att tugga på. Hotellet som vi bodde på hette Sweet Hotel & var mer i stil med ett motell än ett hotell. Efter ett par timmars sömn på Sweet Hotel så blev det frukost i sängen med chokladbröd & vatten, mysigt…



Efter frukosten åkte vi till färjan som tog oss över till Tioman Island. Vår resort hette Paya och när vi kom fram sken solen från en klarblå himmel! Detta var sista helgen som resorten hade öppet så därför var de flesta pubarna och restaurangerna stängda & ön var ganska öde.
 
I väntan på färjan!

   


 
Anlänt till Tioman Island & resort Paya

Redo för det stora blå!
Hela lördagen sken solen och hettan dämpades lite då ett par moln vandrade över himmeln! 


 



Under natten mellan lördagen & söndagen svepte monsunen förbi & erbjöd ön kraftigt regn. På morgonen var det fortfarande lite regnigt & blåsigt men vid lunchtid började det klarna upp & sedan skänkte även söndag oss sol och värme!

En strandbar som var stängd för säsongen!

Strandade båtar!

Under resan lärde vi känna ett par från australien & Nya Zeeland men som också bor i Singapore,
Susannah & Alister!

Hela gruppen samlad i Mersing, redo för hemfärd!
Vid 3-tiden lämnade vårt gäng Tioman Islands för resa tillbaka till Mersing & därefter vidare mot Singapore! Klockan 21.00 landade vi i soffan på Oceanfront! Trötta & nöjda med varsin kopp ”riktigt” kaffe bläddrade vi igenom bilderna från helgen och njöt - en härlig avslutning på en härlig helg!

/Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar