måndag 4 april 2011

Last train from Singapore

…eller nästan i alla fall! Det är nämligen så att tåget, eller rättare sagt marken som rälsen går på tillhör Malaysia i dagsläget men då Singapore & Malaysia har gjort en byteshandel har Malaysia fått en annan bit mark & Singapore står snart som ägare till marken där tåget går. I & med bytet har Singaporeanska staten bestämt att rälsen ska bort & marken ska användas till annat! Ett rykte vi har hört är att det ska bli en stor park genom hela Singapore men oss veterligen är inget klart ännu! I slutet av juni kommer i alla fall tåget att sluta gå från den vackra anrika stationsbyggnaden som ligger i södra Singapore!

Vid denna station möttes ett gäng SWEor tidigt i onsdags morse för att ta tåget som går raka vägen igenom hela Singapore ända upp till Malaysia! Vi hoppade på tåget, som inte hade någon förstaklassstandard men ändå helt ok, & i vår kupé fann vi faktiskt en Samsung platt-tv. Den var dock inte påslagen men den hängde så fint på den ena väggen. När vi kom upp till gränsen i norra Singapore stannade tåget & vi fick gå ut ur tåget & genom en passkontroll & sedan fortsatte färden i ett par minuter. När vi kom fram till Johor Bahru trodde vi att vi skulle gå igenom en in-checkning men inget sådant blev av… På stationen mötte en guide upp & tog hela gruppen med sig till den väntande bussen. Bussen tog oss med på en liten rundtur genom JB & stannade bland annat vid Sultan Abu Bakar Mosque. Malaysia har 9 sultaner & därmed 9 olika kungafamiljer. Det är nämligen så att sultanerna turas om att sitta på tronen. Varje sultan sitter 5 år som kung & därefter är det näste sultans tur att vara kung över landet. Efter moskébesöket åkte vi vidare till en hawker för lite kaffepaus, hawkern låg granne med ett hantverkscenter som sålde batik, vindflöjels & andra Malaysiska ting. När vi hade fått en kort instruktion i hur batiktillverkning går till fortsatte dagen med besök i 2 köpcentrum. Här blev det lunch, shopping, kaffepaus & massage. Vi upplevde alla att det var samma priser som i S´pore eller till & med dyrare så för min del blev det inga kassar med hem överhuvudtaget. På det sista köpcentret passade Annakarin & jag på att få varsin fotmassage & Annakarins mamma fick en halvkroppsmassage. Meja satt glad i Annakarins knä & tittade på på tosigheterna & undrade varför vi emellanåt såg lite sammanbitna ut… Det var skönt men dagen efter hade jag fått ett blåmärke på foten & ett på benet så lite i hårdaste laget tryckte massören allt! Vid 5-tiden gick bussen tillbaka hemåt & vi var tillbaka i Singapore vid strax efter 6 så det blev en intressant heldag! Väl hemma blev det en enkel middag & soffmys resten av kvällen!
Tågstationen!

Vi var tidiga, grindarna öppnades när vi kom!

Gränskontroll i norra Singapore!

Sultanens palats!

Det växte mangoträd på sultanens tomt!

Några av medföljande sweor samlade!

Singapore på andra sidan!
Instruktion av batikmålning!

En glad liten tjej som hängde med på allt vi tog oss för under dagen!

...men när vi väl satt i bussen på väg hem så sloknade hon ordentligt!