tisdag 10 januari 2012

Vår resa i Australien: Brisbane!

Så till slut hade vi kommit till slutet på vår härliga resa, vi hade kommit fram till Brisbane! Det var med blandade känslor som vi checkade in på Hilton den där sista natten i Australien. Det är alltid lite sorgligt när man närmar sig slutet av en resa & speciellt en sådan som gett en minnen för livet!

Vi inledde vår vistelse i Brisbane med ett besök på en koala park eftersom vi inte hade lyckats få span på en enda koala under hela vår resa L Vi hade väl troligtvis för otränade ögon för att upptäcka dem uppe i lövverken där de håller till. Så för att få se dessa typiska australiensiska djur beslutade vi oss för ett besök dem i deras park. De är så otroligt söta så jag kan lova er att det blev många bilder J Jag hade gärna tagit med mig en hem, de ser så otroligt snäll & gosiga ut! I parken fanns även ödlor, kängurur, ormar, dingos… ja lite alla möjliga typiska australiensiska djur. Ovanför ormarnas terarium fanns kartor över Australien som visade var de kunde finnas samt deras giftighetsgrad… jag gick ganska fort ut därifrån kan jag berätta!

Efter besöket i koalaparken åkte vi in till South Bank Parklands, en park som ligger endast ett par minuters promenad från centrum. Här hittar man restauranger, promenadområden, shopping, en biograf, picnic-områden & faktiskt till & med en människobyggd lagun, det vill säga en pool med sandstrand! Vi tyckte att det lät som en ganska häftig idé men när vi kom dit blev vi inte överdrivet imponerade, man kan likna den vid Hard Rock Cafés pool här ute på Sentosa. Men förutom poolen så kan vi tänka att området lockar många människor på dygnets alla timmar då det var ett väldigt stort grönområde mitt inne i staden med trevliga restauranger & en härlig atmosfär!

Efter en promenad genom staden hamnade vi åter på hotellet & i deras uppvärmda utomhus pool med utsikt över delar av staden. Där låg vi & njöt en stund innan det var dags för kvällens middag. Vi hade fått tips från personalen på hotellet att besöka Eagle Street Pier som är ett område där det finns många restauranger & de flesta har utsikt över kanalen som ligger precis utanför dörren. Vi landade på en italiensk restaurang där vi inledde middagen med lite bubbel, det var ju trots allt dagen före nyårsafton J Efter det avnjöt vi en jättegod middag som avslutades med lite sött efteråt! Det var väldigt mycket mat så otroligt mätt & nöjda sov vi som kungligheter i Hiltons stora fluffiga säng!

Nyårsaftonens morgon inledde vi med en smarrig frukost på en av restaurangerna mitt på gågatan i Brisbane. Efter detta tog vi bilen & åkte till en färjeterminal som tog oss ut till Stradbroke Island. En trevlig liten ö, kanske något mindre än vad vi hade tänkt oss. Efter lunchen hade intagits promenerade vi till den längsta stranden på denna delen av ön & där fick vi ett par härliga timmar! När solen var på väg ner i horisonten var det dags för oss att ta färjan tillbaka till fastlandet för att därefter sakta rulla mot flygplatsen & vår resa tillbaka till Singapore!

Brisbane´s Story Bridge!

Nyårsfrukost i Brisbane!
På väg ut till Stradbroke Island!

Solen på väg ner i horizonten vår sista dag i Australien!

Som toppen på hela denna underbara vistelse så fick vi, som vi tidigare berättat om, en underbar flygresa hem med lyx på "hög" nivå :) Vår tid i Australien kommer som sagt vara ett minne för livet, en helt underbar resa med ljuvliga upplevelser!