måndag 9 januari 2012

Vår resa i Australien: Coffs Harbour!

Efter en snabbvisit i Port Macquarie fortsatte vi vår färd upp till Coffs Harbour! I denna stad kan man, bland mycket annat, beskåda ”The Big Banana”. Denna stora banan sägs vara en av de allra första av ”Australias Big Things” som man kan hitta runt om i landet. Det sägs finnas upp emot 150 stycken stora saker...om man är intresserad kan man kollan in på bigthings.

Efter att vi hade checkat in på vårt hotell tog vi en promenad ner till den långa stranden som dagen till ära var fylld av surfare. Det gick rejäla vågor som gjorde havet till en surfares paradis. Vi promenerade hela vägen längs med stranden bort till hamnen där vi satte oss & tittade på deras konster på brädorna. Vi fortsatte sedan vår promenad ut på piren & vidare upp till toppen på Muttonbird Island Nature Reserve. Det var en väldigt härlig dag med blå himmel & varma vindar, det enda som inte var ultimat för vår del (surfarna höll troligtvis inte med...) var styrkan på vindarna. När vi gick upp på reservatet blåste det alltså så mycket att det var riktigt svårt att ta sig hela vägen upp till utkikspunkten. Väl uppe på toppen kunde man luta hela sin vikt mot den starka vinden utan att fall omkull :) Det var en intressant upplevelse & som bonus kunde man från toppen se stora delar av staden. På vägen tillbaka stannade vi & njöt av kvällens middag  på en restaurang i hamnen som hade havet som granne, det blev vin, skaldjur & en härlig bit fisk, mums!

Framme i Coffs Harbour hittade vi en ganska liten, men dock en, bananodling!
The Big Banana!

Mynningen av "Coffs Creek" som rinner långt in i staden!
Promenaden fram till Muttonbird Island Nature Reserve!

Vyn från utkikspunkten på toppen av reservatet!

Det blåste ordentligt uppe på toppen!