torsdag 5 januari 2012

Vår resa i Australien: Sydney!

Vi började vår resa i Sydney! En härlig stad med otroligt mycket att uppleva & väldigt vänliga & hjälpsamma människor överallt. Vi anlände tidigt på morgonen den 22:e december & efter en kort paus på hotellet, Travelodge Wynyard, gav vi oss ut på en promenad ner till Darling Harbour, Cockle Bay & Kings Wharf. Detta är ett område som erbjuder mat, kultur, historia, shopping & mycket mycket mer. Där blev det en trevlig lunch följt av ett besök på Sydney Aquarium & sedan lite ”fönstershopping” i Harbourside Shoppingcentre. Efteråt hann vi även med ett besök på stadens fiskmarknad. Vi hann dock inte se så mycket då vi kom precis vid stängning men vi fick i alla fall en känsla för denna speciella marknadsplats.

Darling Harbour & Kings Wharf
Sydney aquarium, vi går helt säkra i så kallade "underwater walkways" :)

Pyrmont Bridge!
Världens äldsta elektroniskt öppningsbara bro!
Även monorailen som går ovanpå promenaden är öppningsbar!

The fishmarket!

The Royal Australien Regiment Memorial!
 Regimental Square, Sydney

Julgran på Martin Place!

Dagen före julafton tog vi färjan ut till Manly! Ett helt underbart område med många restauranger, butiker & en underbar lång härlig strand, ett måste att besöka om man är i Sydney! Efter lite shopping & lunch köpte vi varsin strandhandduk & landade på stranden några timmar. På eftermiddagen tog vi färjan tillbaka till Circular Quay & efter lite middag trillade vi trötta i hotellsängen.

Sydney Harbour Bridge!
Operahuset!

Campbell's Storehouses, The Rocks!
1788 anlände Guvenör Phillip´s flotta hit & började då bygga upp området & än idag är området
rikt på kolonial historia & kultur!

Färjefärd :)

Framme i Manly!

Beachen!

...med shoppingen väldigt nära till hands!

Sydneys Botaniska Trädgård!

Julafton i år blev inte någon traditionell julafton i någon bemärkelse! Till frukost blev det ingen risgrynsgröt utan mer en traditionell australiensisk sådan i form av ”bacon n´ eggs”. Mätta & nöjda satte vi oss därefter i bussen som gick ut till Bondi Beach. Där fyllde vi dagen med sol, svalkande bad, shopping & självklart kikade vi på badvakterna, surfarna & de enorma vågor som havet erbjöd! När vi var mätta på solen tog vi bussen tillbaka till hotellet & gjorde oss iordning för kvällens middag. Vi hade bestämt oss för att äta middag i Darling Harbour. Innan vi gick till restaurangen tog vi en promenad i hamnen & träffade då ett trevligt engelskt par som gav oss råd & tips inför vår tur över landet. Lagom till att vi hade slagit oss ner vid vårt bord på restaurangen startade det fyrverkeri som vi förstod sker varje lördag klockan 9. Så från vårt bord kunde vi njuta av det färgsprakande skådespel som skedde på himlen. Efter middagen gick vi vidare till en nattklubb för ett par drinkar & lite dans! Tillbaka på hotellet väntade sedan mysiga skypesamtal med familjerna hemma i Sverige! Även om vår julafton inte var traditionell blev den ändå väldigt mysig!

Framme vid Bondi!

Beachen!

Badvakterna!

Vågorna!

Solnedgång över Darling Harbour!

En A cappella kör sjöng julsånger framför granen vid Cockle Bay!
Här avfyrdes sedan fyrverkerierna klockan 21.00 på lördagkvällen!

Den 25:e, efter frukost, åkte vi till Hertz biluthyrning för att hämta ut vår hyrbil! Därefter startade vår roadtrip som skulle ta oss 100 mil norrut i landet!