måndag 5 september 2011

Cu Chi & Mekong!

Nu kommer sista inlägget om Vietnam för denna gång! Vi hade en så otroligt trevlig trip & det är därför jag så gärna vill berätta om allt trevligt vi fick uppleva!

På söndagsmorgonen var det ingen sovmorgon utan klockan 7.30 var vi på plats i lobbyn då vi hade bokat in oss på en dagsutflykt! Vi hade valt att betala några kronor mer för att få åka på en privattur med destination Cu Chi tunnlarna & Mekongdeltat. Vi kan så här i efterhand berätta att det var värt varenda krona, det var så otroligt skönt att slippa åka i en stor buss & trängas med massa andra människor.

Vi kom fram till Cu Chi tunnlarna lagom till att de öppnade för dagen så när vi gick in var det knappt en människa där. Men när vi gick ut så var det desto fler, så ett tips till er som någongång ska dit, åk tidigt!

"Cu Chi tunnlarna är ett enormt underjordiskt tunnelsystem som ursprungligen sträckte sig ända från Ho Chi Minh City till den kambodjanska gränsen. Sydvietnams Nationella befrielsefront, FNL, använde dessa tunnlar för att ta kontrollen över ett stort landsbygdsområde omkring Saigon. Tunnelsystemet användes ursprungligen som bas för de räder som befrielserörelsen utövade mot den franska kolonialmakten. Därefter följde vietnamkriget och då användes tunnlarna istället av FNL mot amerikanarna. Tunnlarna möjliggjorde för Vietnameserna att göra räder mot de amerikanska trupperna på alla tänkbara och otänkbara ställen, också direkt i amerikanarnas s.k. "säkrade zoner". Amerikanarna led stora förluster då de försökte säkra Cu Chi området pga av tunnlarna och till slut så bombarderades detta område mycket kraftigt med tungt artilleri. Området kom sedan att kallas för "järntriangeln" pga av den totala ödeläggelsen. Tunnlarna klarade sig trots detta bra och de kan därför besökas idag" (http://www.vietnamportalen.se/)

Väl inne blev det en rundvandring, vi såg en film, vi fick se hur de tillverkade sandaler från bildäck, hur vapentillverkningen kunde gå till & mycket mycket mer. För att göra den underjordiska världen än mer tydlig för oss hade de byggt upp rum i marknivå där man kunde gå ner i & få en känsla av hur det ser ut ett par meter ner under jorden. I slutet av turen kom vi fram till en trappa som ledde ner till tunnlarna & där fick man gå ner & gå en bit i en del av tunnlarna om man ville. Vi ville så gärna se hur det såg ut så vi gick ner, men eftersom ju längre ner man kom desto mindre blev det valde vi att vända  tillbaka efter en bit & gå upp ur samma hål som vi gick ner i! Tunnlarna är ju inte riktigt gjorda för västerlänningar. Det var en häftigt upplevelse att få se hur livet såg ut för människorna som bodde där under kriget!

Lufthål!

Skor gjorda av bildäck!

Jesper på väg ner i tunneln!
En liten bit till sedan vände vi faktiskt tillbaka!

Efter besöket i tunnlarna körde vi vidare till en hantverksstudio. I denna studio arbetade människor som hade blivit skadade under kriget. Det fanns många fina saker & med oss hem fick vi följe av en vas!

Efter en bra stund i bilen blev det sedan en intressant lunch på en väldigt mysig restaurang! Menyn var redan satt så det vara bara att luta sig tillbaka & invänta att rätt efter rätt serverades. Vi kan ju berätta att det var med väldigt blandade känslor vi smakade på vissa av sakerna som ställdes fram, men vi smakade faktiskt på allt!

Mätta & glada fortsatte turen med bil ytterligare en liten stund innan vi var framme vid Mekongdeltat, nära den plats där floden mynnar ut i Sydkinesiska havet!

Strax söder om Ho Chi Minh breder detta gigantiska deltat ut sig. Hela området är ganska platt men fantastiskt vackert. Mekong Deltat som består av flera huvudfloder kallas för Dong Bang Cuu Long av vietnameserna och har sin härkomst av flodernas flod - Mekong River. Mekong River, de nio drakarnas flod, rinner genom den tibetanska platån och vidare 4500 km genom Kina, Myanmar, Laos, Thailand, vidare genom Kambodja och till sist rinner den genom Vietnam innan den mynnar ut i det s.k. Mekong Deltat i sydkenesiska sjön. (http://www.vietnamportalen.se/)

Här tog vi en motorbåt ut till en liten ö som låg med flera små kanaler runt omkring & igen landet. På denna ö gjordes bland annat ett speciellt kokosnötsgodis, detta fick vi provsmaka & ett paket fick packas ner i väskan! På ön åkte vi även häst & vagn, drack te med honung, åt färska exotiska frukter, tog en promenad, fick se olika spännande saker & som avslutning på detta ö-besök fick vi åka de berömda longtail-båtarna! Det var så vackert & rofyllt att glida fram på vattnet med regnskogen hängandes över oss, en helt enorm upplevelse! Därefter blev det motorbåt tillbaka till hamnen där chauffören väntade på att ta oss tillbaka till hotellet. En intressant, lärorik & spännande dag i södra Vietnam!
Vår båttaxi ut till ön!
Kaptenen!
Vattnet var väldigt brunt...

Pomelo!
Kokosnötskola!

....& kokosnötssprit!

...& en annan "nyttig" sprit med smaksättning av orm & skorpion!

Drakfrukt på träd!

Vår sista dag bestod av shopping, god mat & massage! Det blev en härligt lat dag efter två väldigt intressanta & intensiva dagar!
Ätpinnar i en vacker ask!

Vasen från hantverkarna vi besökte efter Cu Chi & en vacker vietnamesisk kvinna!